Τη νέα εποχή στο χώρο του τουρισμού, καθώς και τις προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι Έλληνες ξενοδόχοι το 2017, ανέδειξε η 6η Γενική Συνέλευση των μελών του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, που ολοκληρώθηκε χθες στο Εκθεσιακό Κέντρο Metropolitan Expo. Ταυτόχρονα επισημάνθηκε ο σημαντικός θεσμικός ρόλος του ΞΕΕ στην ενίσχυση και εξασφάλιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Τονίστηκε επίσης η ανάγκη συνεργασίας μεταξύ επαγγελματιών καταλυματιών, αλλά και γενικά μεταξύ τουριστικών επαγγελματιών για την παροχή κάθετων και ολοκληρωμένων υπηρεσιών στους επισκέπτες, δεδομένο που δύναται να αποτελέσει διέξοδο βιωσιμότητας των επιχειρήσεων.
Στην 6η Γενική Συνέλευση, συμμετείχαν πλέον των 1.100 ξενοδόχων και παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων η υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά η οποία και απηύθυνε χαιρετισμό, καθώς και οι εκπρόσωποι-Τομεάρχες Τουρισμού της αξιωματικής και της ελάσσονος αντιπολίτευσης..
Στο πλαίσιο της εναρκτήριας ομιλίας του ο πρόεδρος του Ξ.Ε.Ε. Γιώργος Τσακίρης υπογράμμισε ότι η επιτυχία της ανόδου στις αφίξεις τουριστών στην Ελλάδα το 2016 δεν κεφαλαιοποιήθηκε ανάλογα από τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Όπως ανέφερε, παρά την αυξημένη τουριστική ζήτηση για τη χώρα, στην πλειονότητά τους, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ασθμαίνουν, υπό το βάρος της υπερφορολόγησης, της έλλειψης ρευστότητας, της πολυνομίας και του αθέμιτου ανταγωνισμού. «Παλεύουν μέρα με τη μέρα, για να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους και να κρατήσουν τους εργαζομένους τους. Από την μια η αύξηση του ΦΠΑ και των συντελεστών του ΕΝΦΙΑ, και η αδυναμία μέχρι σήμερα της πολιτείας να θεσμοθετήσει ένα νομοθετικό περιβάλλον για μια ανάλογη με των αδειοδοτημένων, φορολογική αντιμετώπιση των βραχυχρόνια ενοικιαζομένων κατοικιών και από την άλλη, καθώς και η προγραμματισμένη για το 2018 επιβολή του τέλους διανυκτέρευσης, δημιουργούν ένα περιβάλλον αντιαναπτυξιακό για τον τουρισμό και ιδιαίτερα προβληματικό για τη βιωσιμότητα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων», τόνισε ο πρόεδρος του Ξ.Ε.Ε., συμπληρώνοντας ότι ο θεσμικός ρόλος του Επιμελητηρίου βασίζεται στην αναγνώριση της πραγματικότητας, στη μελέτη και την υποβολή λύσεων για το αύριο της ελληνικής ξενοδοχίας και του τουρισμού, ανεξάρτητα από το αν αυτό γίνεται πάντα αρεστό ή μη, στους εκάστοτε κυβερνώντες.
Η νέα εποχή
Αναφερόμενος στις νέες πραγματικότητες που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος επισήμανε ότι :
Με την εισβολή του digitality στην τουριστική οικονομία, το μεγαλύτερο μέρος των τουριστικών κρατήσεων γίνεται πλέον ηλεκτρονικά και από κινητά τηλέφωνα. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι πελάτες πλέον πρώτα αναζητούν το γρήγορο wifi και μετά τη σάουνα ή το χαμάμ.
Οι Online Travel Agents γιγαντώνονται και το μερίδιο αγοράς τους ξεπερνάει πλέον αυτό των παραδοσιακών Tour Operators, την ίδια στιγμή που διαρκώς αναδύονται, νέες αγορές και νέοι προορισμοί.
Βιώνουμε ήδη τις ανατρεπτικές συνέπειες που προκαλεί η ανάπτυξη και εξάπλωση της sharing economy όπως έχει επικρατήσει να ονομάζεται η ενοικίαση σπιτιών ως τουριστικών καταλυμάτων. Η ανάπτυξη αυτή της σκιώδους οικονομίας πλήττει, σε πρώτο στάδιο, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Καταλήγοντας ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδας υποστήριξε ότι θεμελιώδεις προϋποθέσεις για να κερδηθεί το μεγάλο στοίχημα επιβίωσης, των παραδοσιακών αδειοδοτημένων μορφών φιλοξενίας είναι: 1) η παροχή ποιοτικών, πιστοποιημένων και value for money υπηρεσιών, 2) η εισαγωγή τεχνολογιών αιχμής στην παραγωγή, διάθεση και πώληση των ξενοδοχειακών υπηρεσιών, 3) η διαμόρφωση καινοτόμων ξενοδοχειακών προϊόντων ελκυστικών στα νέα πελατειακά κοινά που σχηματίζονται, 4) η υιοθέτηση πολλών τιμολογιακών προσεγγίσεων του προϊόντος, δηλαδή του multipricing με σεβασμό στο value for money του προϊόντος, 5) η επιθετική διείσδυσή της ξενοδοχίας στο sharing economy και η υιοθέτηση των τεχνολογιών και πρακτικών τους. Η λογική πολλών συνάδελφων που ακόμη και σήμερα αντιμετωπίζουν το φαινόμενο του sharing economy ως «μόδα που θα περάσει», είναι αφελής και πρέπει να εγκαταλειφθεί, 6) η επένδυση σε νέα ταλέντα και στην ψηφιακή κατάρτιση των στελεχών των ξενοδοχείων και 7) η συνεργασία. Μία λέξη ξένη στην κουλτούρα των ξενοδόχων, αλλά νομοτελειακά απαραίτητη στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται. Οι συνεργασίες μεταξύ επαγγελματιών καταλυματιών, αλλά και γενικά μεταξύ τουριστικών επαγγελματιών για την παροχή κάθετων και ολοκληρωμένων υπηρεσιών στους επισκέπτες μας αποτελούν τη διέξοδο βιωσιμότητας των ξενοδοχειακών επιχειρήσεών και κυρίως των μικρομεσαίων.
Από το βήμα της 6ης Γενικής Συνέλευσης, παρουσιάστηκαν ακόμη: η νέα δράση του Επιμελητηρίου που αφορά την ανάπτυξη προτύπου για τον χαρακτηρισμό ξενοδοχείων ως Boutique Hotel, η ηλεκτρονική διαδικασία ένταξης στο πρόγραμμα, «Ελληνικό Πρωινό», το οποίο πλέον είναι ανοικτό και σε μη ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και τέλος η μέχρι σήμερα πορεία της πρότυπης ολοκληρωμένης ψηφιακής πλατφόρμας διαχείρισης προορισμού, το «Trip2Athens». Κατά τη διάρκεια της Συνέλευσης πραγματοποιήθηκε ο οικονομικός απολογισμός της προηγούμενης χρονιάς και ακολούθησαν οι παρεμβάσεις Προέδρων των Ξενοδοχειακών Ενώσεων της Ελλάδας.

Πείτε τη γνώμη σας

avatar