Του Σάκη Παπαδόπουλου

Καθώς η καλοκαιρινή τουριστική περίοδος μας αποχαιρετά πρόωρα, οι αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο προετοιμάζονται για έναν πολύ σκληρό χειμώνα. Τον πιο σκληρό στην ιστορία των αερομεταφορών.
Και αυτό γιατί οι προσδοκίες τους κατέρρευσαν πολύ γρήγορα, κυρίως λόγω της απροσδόκητης έξαρσης της πανδημίας λίγο μετά την επανεκκίνηση του αεροπορικού έργου μετά το lockdown.
Θυμίζουμε πως τον περασμένο Ιούνιο, πολλές αεροπορικές εταιρείες (όχι όλες) επανεκκίνησαν σταδιακά τα αεροπλάνα τους, που για μήνες ήταν καθηλωμένα στα αεροδρόμια όλου του κόσμου.
Αρχικά ξεκίνησαν με το 40% του πτητικού τους έργου. Πίστευαν όμως πως γρήγορα ο κόσμος θα ξεθαρρέψει και σταδιακά θα ανέβαζαν το πτητικό τους έργο φτάνοντας το φθινόπωρο κοντά στο 70%.
Ωστόσο δεν εξελίχθηκαν έτσι τα πράγματα. Η έξαρση της πανδημίας από τον Ιούλιο, έκανε τον κόσμο να μην ταξιδέψει και τις εταιρείες να ακυρώνουν τη μια μετά την άλλη τις πτήσεις τους από το έτσι και αλλιώς μικρό πρόγραμμα τους. Οι αποφάσεις των κυβερνήσεων που με υποχρεωτικά τεστ ή 14ημερη καραντίνα περιόριζαν την ελεύθερη μετακίνηση, έδωσαν τη χαριστική βολή.
Στο μεταξύ πακτωλοί δισεκατομμυρίων δόθηκαν από κυβερνήσεις σε αεροπορικές εταιρείες, στην προσπάθεια τους να τις βοηθήσουν να σταθούν στα πόδια τους. Κάποια χρήματα δόθηκαν ως επιδότηση και κάποια ως δάνεια με ευνοϊκούς όρους. Ωστόσο τα χρήματα αυτά φαίνεται πως τελειώνουν χωρίς να τελειώνει και η κρίση. Έτσι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες ανακοινώνουν χιλιάδες απολύσεις. Δυστυχώς αυτό έχει πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα, καθώς από την λειτουργία των αεροπορικών εταιρειών εξαρτώνται χιλιάδες άλλες θέσεις εργασίας σε δεκάδες κλάδους (επίγεια εξυπηρέτηση, αεροδρόμια, catering, τουριστικά γραφεία, ξενοδοχεία, transfer κλπ)
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τη χειμερινή περίοδο, δηλαδή από Οκτώβριο μέχρι Απρίλιο, θα εκτελείται κατά μέσο όρο το 20 έως 30% του πτητικού έργου σε σχέση με πέρσι, αντί 50 έως 70% που ήταν οι αρχικές εκτιμήσεις. Οι πίστες των αεροδρομίων θα γεμίσουν και πάλι με καθηλωμένα αεροσκάφη και τα αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες θα κάνουν αγώνα για να ανακτήσουν την εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών.
Στο μεταξύ οι αεροπορικές εταιρείες ζητούν από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, συντονισμό μεταξύ τους, εκλογίκευση των περιοριστικών μέτρων και λιγότερους αιφνιδιασμούς. Αυτό που κυρίως ζητούν είναι να αντικατασταθεί το μέτρο της 14ημερης καραντίνας με υποχρεωτικό τεστ.

Σε ότι αφορά στις ελληνικές αεροπορικές εταιρείες κάνουν το δικό τους αγώνα για επιβίωση.
Η Aegean, που ήταν από τις λίγες ευρωπαϊκές εταιρείες που δεν έλαβαν κάποια επιπλέον κρατική βοήθεια, εγκατέλειψε τα κεντρικά γραφεία της στην Κηφισιά και όλες οι υπηρεσίες συμπτύχθηκαν στη βάση της στο αεροδρόμιο. Περιόρισε δραματικά το πτητικό πρόγραμμα εξωτερικού και κάνει χρήση των κυβερνητικών μέτρων που αφορούν όλους τους πληττόμενους από την πανδημία κλάδους στη χώρα μας. Οι άνθρωποι της ελπίζουν σε καλύτερες μέρες, ελπίδες που ενισχύονται από το γεγονός πως περιόρισαν τις μηνιαίες ζημιές στο μισό από αυτό που αρχικά υπολόγιζαν.
Όσον αφορά στην Ellinair, με την ρωσική αγορά να παραμένει επί της ουσίας κλειστή, όπως επίσης και άλλες χώρες των Βαλκανίων και της πρώην Σοβιετικής Ένωσης που δραστηριοποιείται, η εταιρεία δεν έχει έργο.

Subscribe
Ειδοποίηση για
guest

1 Comment
νεότερα
παλιότερα δημοφιλή
Inline Feedbacks
View all comments