Είναι μάλλον υπερβολικό να συγκρίνουμε το λιμάνι του Πειραιά με αυτό του Μαϊάμι σε ότι αφορά στην κρουαζιέρα, ωστόσο φέτος ένα μικρό θαύμα συντελείται στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Πάνω από 20 εταιρείες κρουαζιέρας κάνουν ή θα κάνουν το φετινό καλοκαίρι home porting στο λιμάνι του Πειραιά, αν και λίγες από αυτές σε εβδομαδιαία βάση. Home porting σημαίνει πως τα κρουαζιερόπλοια ξεκινούν τις κρουαζιέρες τους από το λιμάνι του Πειραιά και αυτό δίνει πολλαπλάσια οφέλη στην τοπική οικονομία σε σχέση με την διέλευση ενός κρουαζιερόπλοιου.
Μέχρι πριν την πανδημία, η Ελλάδα ήταν ο φτωχός συγγενείς στο κομμάτι του home porting σε σχέση με άλλες χώρες τις Μεσογείου. Γι΄αυτό και ενώ ήταν στην 3η θέση στη Μεσόγειο σε αριθμό διελεύσεων κρουαζιερόπλοιων και επιβατών, στα έσοδα έπεφτε κάτω από την 7η θέση. Θυμίζουμε πως τότε home porting στην Ελλάδα έκανε μόνο η ελληνική Celestyal και περιστασιακά κάποιες ξένες εταιρείες κρουαζιέρας με μικρό αριθμό αναχωρήσεων και μικρό αριθμό καμπινών.
Τι συνέβη και αυτό άλλαξε; Όλα ξεκίνησαν το 2021 εν μέσω πανδημίας, όταν το Υπουργείο Τουρισμού με Υπουργό τον Χάρη Θεοχάρη, από πολύ νωρίς ανακοίνωσε ευέλικτα υγειονομικά πρωτόκολλα για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα, όταν άλλες χώρες στη Μεσόγειο πως η Ιταλία και η Ισπανία περίμειναν επί της ουσίας κλειστές, λόγω των αυστηρών πρωτοκόλλων για περιορισμό της πανδημίας. Έτσι εκείνη τη χρονιά πάνω από 10 ξένες εταιρείες κρουαζιέρας επέλεξαν το Πειραιά για να ξεκινούν τις κρουαζιέρες τους, όπως και το Λαύριο, την Κέρκυρα, το Ηράκλειο και τη Θεσσαλονίκη.
Το στοίχημα τότε ήταν αν αυτές οι εταιρείες θα έμεναν και μετά το τέλος της πανδημίας ή αν θα επέστρεφαν στα λιμάνια της Ιταλίας και της Ισπανίας που διαθέτουν σύγχρονες υποδομές και στα οποία δραστηριοποιούνται χρόνια.
Τελικά όχι μόνο έμειναν αλλά διπλασιάστηκαν και φέτος είναι πάνω από 20 οι εταιρείες κρουαζιέρας που πλοία τους θα ξεκινούν κρουαζιέρες από το λιμάνι του Πειραιά αν και οι περισσότερες όχι σε εβδομαδιαία βάση. Ακόμη και μια τουρκική εταιρεία, η MYRAI, κάνει home porting στον Πειραιά με τις κρουαζιέρες της να περιλαμβάνουν τα ελληνικά νησιά και τη Σμύρνη.
Η εξέλιξή αυτή ήταν που αύξησε κατακόρυφα τις πτήσεις από τις ΗΠΑ και τον Καναδά στο αεροδρόμιο της Αθήνας, καθώς αυτές οι αγορές αποτελούν το βασικό πελατολόγιο των ξένων εταιρειών κρουαζιέρας που αναχωρούν από τον Πειραιά. Επίσης δίνουν πολλές διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της Αττικής, καθώς οι ξένοι επισκέπτες, πριν ή μετά την κρουαζιέρα τους, μένουν κάποιες μέρες στον προορισμό για να τον γνωρίσουν καλύτερα. Τα οφέλη είναι προφανή για όλους…
Ωστόσο για να συνεχιστεί αυτό θα πρέπει να βελτιωθούν θεαματικά οι υποδομές στα λιμάνια, οι οποίες τώρα είναι επιπέδου… ΟΣΕ. Αναφερόμαστε στους γνωστούς προορισμούς του Αιγαίου που αποτελούν τους κράχτες για το διεθνές κοινό της κρουαζιέρας, αλλά και τα μεγάλα λιμάνια της χώρας που θα μπορούσαν να γίνουν και αυτά home port για ξένες εταιρείες κρουαζιέρας όπως αυτό της Θεσσαλονίκης.
Χωρίς συγχρονίες υποδομές δύσκολα θα κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των ξενών εταιρειών κρουαζιέρας. Στο πρόσφατο Posidonia Sea Tourism Forum που έγινε στη Θεσσαλονίκη, οι ξένοι ομιλητές, εκπρόσωποι μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας, το έλεγαν και το ξαναέλεγαν στις ομιλίες τους, με τακτ είναι αλήθεια, «φτιάξτε λιμενικές υποδομές». Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να προσεγγίσουμε την Ιταλία και την Ισπανία που βρίσκονται την κορυφή των προτιμήσεων των ξένων εταιρειών κρουαζιέρας. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε πως από τον Πειραιά θα αναχωρεί ένα κρουαζιερόπλοιο της Royal Caribbean, το Voyager of the Seas, όταν από την Βαρκελώνη θα αναχωρούν δυο και από την Ιταλία τέσσερα, από τα πιο σύγχρονα και μεγάλα του στόλου της εταιρείας.
Επίσης χρειάζεται η χώρα μας να αποκτήσει επιτέλους πολιτική για την κρουαζιέρα, αλλά πιθανότερο είναι να βρεθεί η χαμένη Ατλαντίδα παρά να συμβεί αυτό…

Subscribe
Ειδοποίηση για
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments