Του Σάκη Παπαδόπουλου

Η τραγική υγειονομική κρίση που βιώνει ο πλανήτης σκότωσε μεταξύ άλλων και χιλιάδες επιβατικά αεροσκάφη. Αεροσκάφη που είχαν ακόμη χρόνια ζωής αλλά ο Covid-19 τα έστειλε πρόωρα στη σύνταξη ή στα νεκροταφεία αεροσκαφών να μαζεύουν σκόνη.
Και αυτό γιατί οι αεροπορικές εταιρείες, όσες επιζήσουν από την πρωτοφανή κρίση, μειώνουν το στόλο τους καθώς δεν θα τον χρειαστούν ολόκληρο για τα επόμενα χρόνια.
Τύποι αεροσκαφών όπως Boeing 767 και 757, Airbus A-340, Boeing 717, αλλά και DC 9 και MD 88, αποσύρονται σχεδόν ολοσχερώς. Πρόκειται για αεροσκάφη παλιότερης τεχνολογίας άρα πιο κοστοβόρα. Με τις προηγούμενες συνθήκες, τα αεροσκάφη αυτά θα είχαν ακόμη κάποια χρόνια πτητικής δράσης, ωστόσο τώρα παίρνουν το δρόμο προς την απόσυρση.
Σε κάποιους αυτές οι ειδήσεις προκαλούν πλήξη, στους χιλιάδες φίλους των αεροσκαφών όμως προκαλούν θλίψη
Για τους ακραιφνείς φίλους των αεροσκαφών, μεγαλύτερη λύπη και απογοήτευση προκαλεί η σταδιακή απόσυρση δυο θρυλικών τύπων επιβατικών αεροσκαφών που αγαπήθηκαν πάρα πολύ. Πρόκειται για τα Boeing 747 γνωστά ως Jumbo (φώτο) και τα Airbus Α-380 . Και τα δύο είναι αεροσκάφη μακρινών αποσπάσεων με τέσσερις κινητήρες που καταναλώνουν πολλά καύσιμα, όταν την ίδια ώρα, το μεταφορικό τους έργο μπορεί να καλυφθεί από νεότερους τύπους αεροσκαφών που καταναλώνουν λιγότερο.
Μια μετά την άλλη οι αεροπορικές εταιρίες ανακοινώνουν την απόσυρση από τον στόλο τους των Boeing 747. Τελευταία το ανακοίνωσε πριν μερικές μέρες η British Airways με αποτέλεσμα χιλιάδες φίλοι αυτών των αεροσκαφών να αναζητούν μανιωδώς να αγοράσουν τα τελευταία αναμνηστικά από τα Jumbo της Bristish Airways.
Η γραμμή παραγωγής των Boeing 747 Jumbo θα κλείσει οριστικά το 2022 ωστόσο τα 12 που μένει να κατασκευαστούν προορίζονται για χρήση Cargo.
Και αν για όλους αυτούς τους τύπους αεροσκαφών η πανδημία ήταν η αιτία για να περάσουν στην ιστορία, για το διώροφο Airbus A-380, το μεγαλύτερο επιβατικό αεροσκάφος στον κόσμο, η πανδημία ήταν η χαριστική βολή. Και αυτό γιατί ο περιορισμός του είχε ξεκινήσει πριν μερικά χρόνια όταν φάνηκε πως η εποχή δεν τα ευνοούσε. Αν και είναι αεροσκάφη τέταρτης γενιάς, καινούργια δηλαδή, με όλα τα σύγχρονα συστήματα αεροπλοΐας, έχουν αρκετά μειονεκτήματα σε σχέση με την εποχή μας.
-Λειτουργούν με τέσσερεις κινητήρες καταναλώνοντας πολλά καύσιμα.
-Καθώς η χωρητικότητα τους είναι από 550 έως 800 και πλέον επιβάτες, δεν μπορούν να γεμίσουν εύκολα, όταν ο ανταγωνισμός θέλει τα αεροσκάφη να πετούν με πληρότητες άνω του 80% για να μπορέσουν να καλύψουν τα έξοδα τους.
-Τέλος θέλουν ένα τάγμα αεροσυνοδούς για να εξυπηρετήσουν τους εκατοντάδες επιβάτες που μεταφέρει στους δυο ορόφους του.
Στο μεταξύ εμφανίστηκαν νεότεροι τύπου αεροσκαφών που μπορούν να πετάξουν στα ίδια δρομολόγια χωρίς τα παραπάνω μειονεκτήματα.
Υπό άλλες συνθήκες θα βλέπαμε ο Airbus A-380 για πολλά χρόνια ακόμη να εκτελεί δρομολόγια, ωστόσο οι αεροπορικές εταιρίες ανακοινώνουν εσπευσμένα την απόσυρση του καθώς ο αεροπορικό τους έργο έχει πέσει κατακόρυφα.
Και γιατί οι αεροπορικές εταιρείες δεν κρατούν αυτά τα αεροπλάνα παρκαρισμένα μέχρι να τα ξαναχρειαστούν;
Γιατί και παρκαρισμένα η συντήρηση τους κοστίζει πάρα πολύ, αλλά το κυριότερο γιατί ξέρουν πως δεν θα τα χρειαστούν σύντομα καθώς η αεροπορική κρίση θα κρατήσει πολύ…

Subscribe
Ειδοποίηση για
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments