Του Σάκη Παπαδόπουλου

Εννέα δισεκατομμύρια ευρώ δίνει η γερμανική κυβέρνηση στη Lufthansa, προκειμένου αυτή να μείνει όρθια αυτή τη δύσκολη περίοδο, δυο περισσότερα από αυτά που θα πάρει η Air France από την γαλλική κυβέρνηση. Περίπου τα ίδια ποσά θα δώσει το ισπανικό κράτος στις αεροπορικές εταιρείες της χώρας, που βρίσκονται λίγο πριν την κατάρρευση. Ακόμη και η Ryanair, που ξιφουλκεί κατά οποιασδήποτε ενίσχυσης προς τις αεροπορικές εταιρείες, έλαβε ως δάνειο πάνω από 600 εκατομμυριάκια από την βρετανική κυβέρνηση, αν και είναι ιρλανδική εταιρεία. Σύμφωνα με την έρευνα που ανακοίνωσε σήμερα η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA), οι αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο έχουν λάβει μέχρι στιγμής 123 δισεκατομμύρια κορωνοδολάρια ως βοήθεια. Από αυτά, τα 67 δις θα πρέπει να επιστραφούν.
Στην Ελλάδα, πριν προλάβει ο Πρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης να ξεστομίσει τη φράση «κρατική βοήθεια για να μην συρρικνωθούμε σε μεγέθη προ 14ετιας» ξεκίνησαν τα λαϊκά δικαστήρια. Επιστρατεύοντας παρωχημένες ιδεοληψίες, πρότερες αντιπαλότητες και σενάρια επιστημονικής φαντασίας ποτισμένα με φθόνο, στρατευμένοι αρθρογράφοι και γνωστοί μπουρδολόγοι, έχυσαν πολύ μελάνι για το αν το κράτος πρέπει να βοηθήσει την Aegean για να σταθεί στα πόδια της. Προδίκαζαν μέγα οικονομικό σκάνδαλο και ευνοιοκρατία. Κάποιοι άλλοι υποδείκνυαν τους σκληρούς όρους μιας τέτοιας βοήθειας, πριν καν η Aegean διατυπώσει επίσημα το αίτημα της.
Θυμίζουμε πως οι αεροπορικές εταιρείες έχουν ένα πολύ σημαντικό ρόλο στην οικονομία μιας χώρας. Στην πραγματικότητα αποτελούν τα βασικά εργαλεία της οικονομικής ανάπτυξης. Ανοίγουν δρόμους στην οικονομία και τον τουρισμό. Έχουν μεγάλη συμβολή στην διαμόρφωση του ΑΕΠ. Αν την τελευταία δεκαετία η Ελλάδα τα πηγαίνει καλά στον τουρισμό εν μέσω οικονομικής κρίσης, αυτό οφείλεται εν πολλοίς και στην Aegean.
Πριν από δέκα περίπου χρόνια, η Aegean αντιμετώπιζε επίσης τεράστιο πρόβλημα. Ήταν η αρχή της οικονομικής κρίσης. Μέχρι τότε η Aegean ήταν μια αεροπορική εταιρεία προσανατολισμένη στο εσωτερικό της χώρας. Είχε πολλά δρομολόγια εσωτερικού και ελάχιστα εξωτερικού, κυρίως σε βασικούς περιορισμούς. Όταν ξεκίνησε η οικονομική κρίση, η ζήτηση στο εσωτερικό κατέρρευσε. Η εταιρεία είχε μεγάλο πρόβλημα και δυο επιλογές. Η μια ήταν να συρρικνωθεί διώχνοντας αεροπλάνα και εργαζόμενους μέχρι να περάσει η κρίση. Η άλλη ήταν να συνδέσει την τύχη της με τον ελληνικό τουρισμό και να στραφεί στο εξωτερικό, διευρύνοντας θεαματικά το δίκτυο της. Ευτυχώς επέλεξε το δεύτερο. Δεν ήταν εύκολο καθώς απαιτούσε μεγάλα ρίσκα και επενδύσεις. Τα κατάφερε υπερδιπλασιάζοντας τα μεγέθη της μέσα στην περίοδο της κρίσης και της οικονομικής παρακμής. Αν δει κανείς τα στοιχεία, θα διαπιστώσει εύκολα πως σε όποιον ελληνικό προορισμό δρομολογούσε πτήσεις, οι αφίξεις τουριστών αυξάνονταν θεαματικά.
Έτσι φτάσαμε στο σήμερα (πριν ξεσπάσει η υγειονομική κρίση) σε μια εταιρεία με υπολογίσιμο όνομα, φήμη και μέγεθος στην ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία, έτοιμη να ανέβει επίπεδο με τα νέα αεροσκάφη που άρχισε να παραλαμβάνει.
Κάθε χρόνο η Aegean συνεισφέρει στο κράτος 400 εκατ. ευρώ σε τέλη, φόρους και εισφορές, απασχολεί πάνω από τρεις χιλιάδες εργαζόμενους, ενώ χιλιάδες άλλες επιχειρήσεις και εργαζόμενοι, ζουν από τη δραστηριότητα της.
Επίσης η Aegean, δίνει πολλά εκατομμύρια σε χορηγίες προς την ελληνική κοινωνία, τον πολιτισμό και τον τουρισμό. Οι περισσότερες από τις δράσεις που γίνονται για την τουριστική προβολή και προώθηση της χώρας μας στο εξωτερικό, πραγματοποιούνται με την βοήθεια της Aegean.
Σήμερα η διοίκηση της, αυτή που την έφτασε μέχρι εδώ ξεπερνώντας μεγάλα εμπόδια, ανακοίνωσε πως θα παλέψει από μόνη της να ξεπεράσει την κρίση. “Θα βασιστούμε στις δικές μας δυνάμεις και στους ανθρώπους μας” αναφέρει η σχετική ανακοίνωση που δημοσιεύουμε σε άλλη ανάρτηση.
Δεν ξέρουμε τι θα κάνει με τα χρηματοοικονομικά, αλλά δεν μπορούμε να φανταστούμε πως θα ανταγωνιστεί τις ξένες αεροπορικές εταιρείες που στο μεταξύ θα έχουν πάρει πακτωλούς εκατομμυρίων ως βοήθεια και θα έχουν όλη την άνεση να πουλούν φθηνότερα εισιτήρια. Ίσως ο κ. Βασιλάκης και η ομάδα του, θα πρέπει να θυμηθούν τα παλιά, τότε που το ελληνικό κράτος έδινε πακτωλούς εκατομμυρίων στην κρατική Ολυμπιακή, νοθεύοντας τον υγιή ανταγωνισμό. Τα κατάφερε τότε, θα τα καταφέρει και τώρα…

Subscribe
Ειδοποίηση για
guest

1 Comment
νεότερα
παλιότερα δημοφιλή
Inline Feedbacks
View all comments