Κείμενο – φωτογραφίες: Omorfa Taxidia
 
Καθώς ο ήλιος πέφτει, η ατμόσφαιρα στη θαλάσσια περιοχή της καλντέρας στη Σαντορίνη γίνεται ακόμη πιο μαγευτική. Είναι η ώρα που ο ήλιος λούζει τα πάντα με το χρυσαφί του χρώμα. Όπου και να κοιτάξεις εντυπωσιάζεσαι. Όχι όμως και όταν κοιτάς προς το κρουαζιερόπλοιο Ecsape της εταιρείας Norwegian (NCL) που από νωρίς είναι αραγμένο στην περιοχή. Ο ήλιος που δύει δίνει στα καυσαέρια που εκπέμπουν τα φουγάρα του κρουαζιερόπλοιο ένα χρώμα που σε τρομάζει.
Ωραία τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια με τις δεκάδες ευφάνταστες παροχές που προσφέρουν στους επιβάτες τους, αλλά τι γίνεται με την μόλυνση που προκαλούν;
Σύμφωνα με έρευνα του 2017, τα κρουαζιερόπλοια που υπάρχουν στον πλανήτη μολύνουν 10 φορές περισσότερο την ατμόσφαιρα απ΄όλα τα αυτοκίνητα της Ευρώπης. Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό οργανισμό Transport & Environment, στην Ελλάδα οι εκπομπές διοξειδίου του θείου (SOx) από τα κρουαζιερόπλοια είναι 120 φορές μεγαλύτερες από τις αντίστοιχες των μικρών οχημάτων (Ι.Χ. και άλλων) που κυκλοφορούν στη χώρα. Η Ισπανία, η Ιταλία και η Ελλάδα είναι οι τρεις ευρωπαϊκές χώρες που δέχονται τις μεγαλύτερες επιπτώσεις από τις εκπομπές αερίων από κρουαζιερόπλοια. Όσοι ζουν και εργαζόμεναί κοντά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης το οποίο βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, καταλαβαίνουν πιο εύκολα τις επιπτώσεις στην ατμόσφαιρα κάθε φορά που έρχεται στην πόλη ένα κρουαζιερόπλοιο.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας αναζητούν λύσεις καθώς αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί με την κλιματική αλλαγή να έχει περάσει το κατώφλι μας.
Ήδη κάποια κρουαζιερόπλοια όταν βρίσκονται σε λιμάνι σβήνουν τις μηχανές που λειτουργούν με το ρυπογόνο ντίζελ και χρησιμοποιούν άλλες που δουλεύουν με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) το οποίο εκπέμπει κατά 90% λιγότερους ρύπους.
Τα τελευταία χρόνια οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας «χτίζουν» καινούργια κρουαζιερόπλοια τα οποία κινούνται εξ ολοκλήρου με LNG ή κυψέλες υδρογόνου. Ωστόσο η μετάβαση από το ντίζελ σε λιγότερο ρυπογόνες μορφές λειτουργίας θα πάρει χρόνια. Είναι όμως ήδη τεχνικά εφικτή, σε αντίθεση με τα αεροσκάφη που δεν βρέθηκε ακόμη η τεχνολογία που θα αντικαταστήσει πλήρως την ρυπογόνα κηροζίνη.
Πάντως μέχρι να ολοκληρωθεί η μετάβαση, τα κρουαζιερόπλοια θα συνεχίσουν να είναι από τους μεγαλύτερους ρυπαντές της τουριστικής βιομηχανίας.
Ευτυχώς η πανδημία και η πρωτοφανής κρίση που προκάλεσε στην παγκόσμια βιομηχανία της κρουαζιέρας, ανάγκασε τις εταιρείες να στείλουν πρόωρα αρκετά από τα παλιότερα και πιο ρυπογόνα πλοία τους στα διαλυτήρια της Τουρκίας και της Ινδίας.
Subscribe
Ειδοποίηση για
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments