Κείμενο – φωτογραφία: Omorfa Taxidia
Μπορεί μια διαφημιστική πινακίδα να αποτελεί κορυφαίο τουριστικό αξιοθέατο μιας πόλης. Στην περίπτωση της Μαδρίτης ναι.
Στην πιο κεντρική πλατεία της Ισπανικής πρωτεύουσας την Puerta del Sol, βρίσκεται από το 1935 η φωτιζόμενη διαφημιστική πινακίδα της τοπικής ποτοποιίας TIO PEPE. Καθημερινά την φωτογραφίζουν χιλιάδες τουρίστες ενώ αποτελεί πρόταση τουριστικών οδηγών με τα σημαντικότερα αξιοθέατα της πόλης.
Αρχική τοποθετήθηκε στην οροφή του Hotel Paris. Ωστόσο το γερασμένο ξενοδοχείο έκλεισε το 2006 και το κτίριο εγκαταλείφθηκε. Το 2011 ξεκίνησε η κατεδάφιση του κτιρίου οπότε η πινακίδα αφαιρέθηκε. Ο νέος ιδιοκτήτης του κτιρίου δεν ήθελε τη διαφήμιση στην οροφή του, ενώ μια απόφαση του δημοτικού συμβουλίου κατά της φωτορύπανσης έδινε τη χαριστική βολή στην ιστορική διαφήμιση. Οι πολέμιοι της πινακίδας πανηγύριζαν.
Ωστόσο υπήρξε λαϊκή κινητοποίηση. Μαζεύτηκαν 50 χιλιάδες υπογραφές από πολίτες που ήθελαν τη διαφήμιση στην πλατεία. Έτσι ο Δήμαρχος της έδωσε χάρη και η πινακίδα τοποθετήθηκε ξανά το 2014 σε άλλο κτίριο.
Η διαμάχη όμως συνεχίζεται. Από τη μια είναι οι υπερασπιστές που υποστηρίζουν ότι μετά από τόσο χρόνια έχει γίνει εικόνα της πόλης και από την άλλη οι πολέμιοι που υποστηρίζουν πως μια εμπορική διαφήμιση έρχεται σε αντίθεση με την αισθητική της πλατείας. Από το 1935 κερδίζουν οι πρώτοι…