Γράφει ο Σάκης Παπαδόπουλος
Μπορεί τα τελευταία χρόνια κάποιες εταιρείες κρουαζιέρας να χρησιμοποιούν τα ελληνικά λιμάνια (κυρίως του Πειραιά) για home porting, δηλαδή να ξεκινούν την κρουαζιέρα από ελληνικό λιμάνι, ωστόσο τίποτε δεν συγκρίνεται με αυτό που κάνει σε Πειραιά και Λαύριο η Celestyal Cruises, η μονή εταιρεία κρουαζιέρας με μεγάλα κρουαζιερόπλοια που εδρεύει στην Ελλάδα.
Ωστόσο τα δυο κρουαζιερόπλοια της ήταν μέχρι πριν μερικές μέρες εγκλωβισμένα στον Περσικό κόλπο, καθώς τη χειμερινή περίοδο πραγματοποιούν κρουαζιέρες στα Εμιράτα του Περσικού κόλπου, με επιβίβαση από τα λιμάνια του Κατάρ και του Άμπου Ντάμπι.
Λίγες μέρες πριν ολοκληρωθεί το χειμερινό τους πρόγραμμα στα Εμιράτα και επιστρέψουν στην Ελλάδα, ξέσπασε ο πόλεμος και εγκλωβίστηκαν. Ευτυχώς και τα δυο, μαζί με άλλα τρία κρουαζιερόπλοια της TUI και της MSC, κατάφεραν και πέρασαν από τα στενά του Ορμούζ και τώρα πλέουν προς τη Μεσόγειο. Αν όλα πάνε καλά, μέσα στον Μάιο θα ξεκινήσουν το πρόγραμμα τους στο Αιγαίο, που κανονικά έπρεπε να είχε ξεκινήσει από τα τέλη Μαρτίου.
Η εξέλιξη αυτή δεν σώζει μόνο την ίδια τη Celestyal που σε άλλη περίπτωση κινδύνευε ακόμη και η ύπαρξη της, δεν σώζει μόνο τους εκατοντάδες εργαζόμενους της, αλλά και την ελληνική κρουαζιέρα, καθώς η εταιρεία αποτελεί το μεγαλύτερο κομμάτι της.
Σώζει και πάρα πολλές επιχειρήσεις και εργαζόμενους στην Ελλάδα που βγάζουν το ψωμάκι τους από την δραστηριότητα της Celestyal και τις κρουαζιέρες της. Σώζει και τα έσοδα του κράτους από το τέλος κρουαζιέρας, καθώς οι επιβάτες της Celestyal ήταν αυτοί που πλήρωναν τα περισσότερα.
Από Μάρτιο μέχρι και αρχές Νοεμβρίου, οι κρουαζιέρες της Celestyal προσελκύουν χιλιάδες τουρίστες, κυρίως από πολύ μακρινές αγορές, όπως αυτές της Βόρειας και Λατινικής Αμερικής, οι οποίοι έκτος από την κρουαζιέρα μένουν επιπλέον μέρες στην Ελλάδα και επισκέπτονται και άλλους προορισμούς στην νησιωτική και ηπειρωτική Ελλάδα. Τα δυο κρουαζιερόπλοια επισκέπτονται τα ελληνικά νησιά από την άνοιξη, πριν καν ξεκινήσει η θερινή περίοδος και καταφτάσουν σ’ αυτά οι πρώτοι τουρίστες.
Όλα αυτά σώθηκαν στο παρά πέντε στις λίγες ώρες που άνοιξαν τα στενά του Ορμούζ.
Τώρα που η παρτίδα σώθηκε, η εταιρεία που διοικείται από ξένους μάνατζερ, θα πρέπει να επανεξετάσει τα λάθη της που τα τελευταία χρόνια δεν είναι λίγα όπως:
– να στείλει τη χειμερινή περίοδο και τα δυο κρουαζιερόπλοια της στον περσικό κόλπο, εκθέτοντας τα σε πολύ μεγάλο κίνδυνο.
– Να μην κρατά το χειμώνα ένα κρουαζιερόπλοια στον Πειραιά για κρουαζιέρες σε ανατολική και δυτική Μεσόγειο, αφήνοντας την αγορά αυτή σε ξένες εταιρείες.
– Να βγάλει τη Θεσσαλονίκη από το πρόγραμμα της που εξυπηρετούσε με πολύ υψηλές πληρότητες κυρίως βορειοελλαδίτες και βαλκάνιους τουρίστες. Την αντικατέστησε με την Ρόδο που προσελκύει περισσότερο τους Αμερικανούς τουρίστες. Ωστόσο τον Ιούλιο και τον Αύγουστο που παραδοσιακά οι Αμερικάνοι δεν ταξιδεύουν λόγω της ζέστης, η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να επανέλθει στο πρόγραμμα και να καλύψει το κενό καθώς τότε είναι που Έλληνες και Βαλκάνιοι θέλουν να ταξιδέψουν. Επίσης άφησε ένα μεγάλο καινό στην Θεσσαλονίκη και το λιμάνι της την ώρα που η κρουαζιέρα άρχισε να ανεβαίνει…
-να καταργήσει τις χαμηλές τιμές για την τοπική αγορά, δηλαδή για τους Έλληνες φίλους της κρουαζιέρας, όπως είχαμε συνηθίσει από την εποχή που η εταιρεία ονομάζονταν Louis Cruises. Ήταν αυτή που με τις χαμηλότερες τιμές έδωσε την ευκαιρία στους Έλληνες να μάθουν την κρουαζιέρα, που τους έκανε να την αγαπήσουν. Αντίθετα οι ξένες εταιρείες προσφέρουν χαμηλότερες τιμές στην δική τους τοπική αγορά.
Κοντολογίς οι ξένοι μάνατζερς, θα πρέπει να κατανοήσουν πως σ΄ αυτή τη χώρα που χρησιμοποιούν τις ομορφιές της, τη φήμη της, τους πόρους της, την απίστευτη ιστορική της κληρονομιά, τις όποιες υποδομές της, έχουν και ευθύνη απέναντι στην χώρα και τους ανθρώπους της…













