Του Σάκη Παπαδόπουλου

Πολλές φορές αυτό το γραφειοκρατικό σκορποχώρι που λέγεται Ευρωπαϊκή Ένωση, μοιάζει σαν το γάμο, που προσπαθείς να λύσεις προβλήματα που δεν θα είχες αν δεν παντρευόσουν.
Δείτε τι συμβαίνει με την Alitalia, τον εδώ και 70 χρόνια εθνικό αερομεταφορέα της Ιταλίας . Εδώ και 11 χρόνια προσπαθεί να εξυγιανθεί και να πωληθεί σε ένα περιβάλλον που δεν ευνοεί τις αεροπορικές εταιρείες παλαιού κρατικού τύπου. Δεν τα κατάφερε καθώς η εξυγίανση έχει μεγάλο πολιτικό κόστος ενώ ακόμη και οι ιδιώτες που ενδιαφέρθηκαν πχ Etihad, στη συνέχεια την εγκατέλειψαν. Με αφορμή την πανδημία, η ιταλική κυβέρνηση βρήκε ευκαιρία να την κρατικοποιήσει και πάλι για να μην βουλιάξει οριστικά και η Ιταλία γίνει έρμαιο των ξένων αεροπορικών. Το σχέδιο που προχώρησε αρκετά, είναι η δημιουργία της νέας Alitalia, με λιγότερο προσωπικό και στόλο και πιο σύγχρονο τρόπο λειτουργίας.
Και ενώ το σχέδιο προχωρά, εμφανίζεται η Ευρωπαϊκή Ένωση και εκφράζει αντιρρήσεις. Λέει πως τα περιουσιακά στοιχεία της παλιάς Alitalia, μαζί με το όνομα και το σήμα της, δεν μπορούν να μεταβιβαστούν στην νέα Alitalia με μεταξύ τους συμφωνία αλλά θα πρέπει να γίνει «ανοιχτός, διαφανές, χωρίς διακρίσεις και άνευ όρων διαγωνισμός».
Επίσης η ΕΕ θέλει να βάλει στοπ στην ενίσχυση με τρία δις ευρώ από την Ιταλική κυβέρνηση στην νέας Alitalia, προκειμένου αυτή να σταθεί στα πόδια της.
Θα πρέπει λέει να προστατεύσει τον ελεύθερο ανταγωνισμό. Ποιον ελεύθερο ανταγωνισμό; Αυτόν που οι μεγάλες εταιρείες εκμηδενίζουν τις μικρότερες και φτάσαμε λίγοι όμιλοι να ελέγχουν αεροπορικά όλη την Ευρώπη; Να προστατεύει αεροπορικές εταιρείες που πουλούν φτηνά εισιτήρια αλλά δίνουν στους εργαζόμενους μισθούς κλητήρα; Που δεν αναγνωρίζουν στοιχειώδη εργασιακά δικαιώματα εκμεταλλευόμενες παραθυράκια και νομοθεσίες τρίτων χωρών; Που εκμεταλλευόμενες την ενιαία αγορά στήνουν βάσεις όπου θέλουν και πουλώντας κάτω του κόστους σβήνουν τον ντόπιο ανταγωνισμό για να πουλάνε μετά σε ακριβές τιμές; Που εκβιάζουν για να πάρουν επιχορηγήσεις από δημόσιους φορείς που τις ονομάζουν διαφημίσεις;
Θυμίζουμε πως μόνο πέρσι και πριν ξεκινήσει η πανδημία, είχαν κλείσει δυο ιταλικές αεροπορικές εταιρείες μεταξύ των οποίων και η δεύτερη μεγαλύτερη στη χώρα, η Air Italy…
Αν η ΕΕ εμποδίσει τη δημιουργία της νέας Alitalia, η Ιταλία θα μείνει με τρεις όλο κι όλο αεροπορικές εταιρείες που όλες μαζί θα έχουν στόλο 26 αεροσκαφών.
Η Alitalia έχει μια ευκαιρία να ξανασταθεί στα πόδια της και ας ελπίσουμε πως δεν θα καταστρέψουν αυτή την προσπάθεια οι γραφειοκράτες των Βρυξελλών…

Subscribe
Ειδοποίηση για
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments