Όταν γίνει η άρση των περιοριστικών μέτρων,  η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία θα είναι βαθιά πληγωμένη και συρρικνωμένη τουλάχιστον κατά 30%.  Όχι μόνο γιατί κάποιες αεροπορικές εταιρείες δεν θα αντέξουν και θα κλείσουν (εννέα το έχουν κάνει ήδη), αλλά και γιατί πολλές αεροπορικές εταιρείες θα συρρικνώσουν το στόλο τους. Θα διαγράψουν τα παλιότερα αεροσκάφη τους ή αυτά που είναι κοστοβόρα. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, μόνο στις ΗΠΑ αναμένεται να αποσυρθούν περίπου χίλια επιβατικά αεροσκάφη.

Ωστόσο και αυτά που θα μείνουν δεν θα σηκωθούν όλα από την πρώτη μέρα, καθώς η ζήτηση θα είναι περιορισμένη. Οι αεροπορικές εταιρείες θα ξεκινήσουν πτήσεις αρχικά προς τους πιο δημοφιλείς τους προορισμούς και στη συνέχεια βλέποντας και κάνοντας.

Πολλά θα εξαρτηθούν από τα υγειονομικά πρωτόκολλα,  δηλαδή από τους περιορισμούς και τις διαδικασίες που θα επιβληθούν  στα αεροπορικά ταξίδια, μέχρι να απαλλαγούμε οριστικά από τον φονικό κορωνοϊό. Ακούγονται πολλά για τα μέτρα πρόληψης. Από υποχρεωτική χρήση μάσκας μέσα σε αεροδρόμια και αεροπλάνα, μέχρι κενό το διπλανό κάθισμα κάθε επιβάτη. Όλα αυτά θα διαμορφώσουν τα κόστος των εισιτήριων το οποίο θα είναι ακριβότερο έως πανάκριβο σε σχέση με ότι ξέραμε μέχρι πριν ξεσπάσει η κρίση.  Μπορεί το αφεντικό της Ryanair  να προαναγγέλλει πόλεμο τιμών στον οποίο θα βγει νικητής, προσφέροντας εισιτήρια ακόμη και στην τιμή των 10 ευρώ, αλλά αν τα αεροπλάνα αναγκαστούν να πετούν με πληρότητάς έως 67%, μένει να δούμε πως θα μπορέσει να το κάνει.

Δυνατή η  Aegean…

Σε ότι αφορά στη δική μας  Aegean,  οι πληροφορίες αναφέρουν πως αρχικά σχεδιάζει να ξεκινήσει πτήσεις με το 50% του στόλου της σε προορισμούς που έχουν  τη μεγαλύτερη ζήτηση. Αυτό σημαίνει πως το δίκτυο που κάποτε απλώνονταν  σε πάνω από 40 χώρες,  τώρα συρρικνώνεται και θα διευρύνεται  ανάλογα με τις εξελίξεις.

Η ελληνική εταιρεία έδειξε πως έχει τις δυνάμεις να σταθεί όρθια μέχρι το τέλος αυτής  της κρίσης. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως δεν ακύρωσε κάποια από τα 46 καινούργια αεροσκάφη που έχει παραγγείλει στην  Airbus  (κάποια τα παρέλαβε ήδη) την ώρα που η Airbus και η Boeing  δεν προλαβαίνουν να δέχονται ακυρώσεις παραγγελιών από δεκάδες αεροπορικές εταιρείες του πλανήτη, σε βαθμό που σχεδόν μηδένισαν την παραγωγή τους. Μάλιστα οι ίδιες πληροφορίες από την  Aegean  αναφέρουν πως τα σχέδια για επέκταση στην Κροατία και την Ρουμανία προς το παρόν παραμένουν ενεργά.

Είναι πάντως τεράστιας σημασίας για την  Ελλάδα (και την Κύπρο),  να έχει την επόμενη μέρα μια ισχυρή αεροπορική εταιρεία. Αυτό θα το καταλάβουν καλά άλλες χώρες που θα μείνουν χωρίς  ισχυρό αερομεταφορέα και θα εξαρτώνται από τις ξένες εταιρείες να τις συνδέσουν με σημαντικούς προορισμούς.

 

Κοντά στο λουκέτο τρεις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες…

Όπως προαναφέραμε, εννέα αεροπορικές εταιρείες έχουν κλείσει ήδη, επικαλούμενες την κρίση που προκάλεσε ο κορωνοϊός.  Δυστυχώς δεν θα είναι οι μόνες πρ’ όλο που οι  αρκετές κυβερνήσεις δείχνουν πρόθυμες να στηρίξουν κυρίως τις μεγαλύτερες,  με πακτωλούς εκατομμυρίων. Οι εταιρείες που έκλεισαν μέχρι τώρα ήταν κυρίως περιφερειακές.  Ωστόσο αυτές  τις μέρες τρεις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται ένα κλικ πριν το λουκέτο. Και οι τρεις έχουν  υποκείμενα νοσήματα, για να χρησιμοποιήσουμε την ορολογία των ημερών. Δηλαδή τα οικονομικά τους ήταν σε άσχημη  κατάσταση και πριν ξεσπάσει η κρίση. Πρόκειται για την 3η μεγαλύτερη εταιρεία χαμηλού κόστους της Ευρώπης,  την νορβηγική  Norwegian, την 2η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Αυστραλίας, την  Virgin Australia  και τον εθνικό αερομεταφορέα της Νότιας Αφρικής την  South African Airways.  

H  Norwegian, που χθες κατέθεσε πτώχευση για θυγατρικές της στην Σουηδία και την Δανία, ελπίζει σε κρατική ενίσχυση για να διασωθεί καθώς πλέον είναι η μόνη της ελπίδα. Στο ίδιο επίπεδο είναι και η  Virgin Australia,  την διοίκηση της οποίας ανέλαβε από χθες εταιρεία συμβούλων προκειμένου να αναζητήσει έναν πιθανό αγοραστή, δηλαδή έναν από μηχανής θεό για να την σώσει. Τέλος South African Airways,  έχει λάβει την τελευταία τριετία πάνω από ένα δις δολάρια από την κυβέρνηση της χώρας για να ξεπεράσει τα προβλήματα της, χωρίς ωστόσο  να τα καταφέρει. Καθώς η κυβέρνηση της χώρας αρνείται πλέον να δώσει νέα ενίσχυση, η τύχη της θα πρέπει να θεωρείται προδιαγεγραμμένη.  Όλες μαζί απασχολούν πάνω από 15 χιλιάδες άτομα.

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments