Του Σάκη Παπαδόπουλου

Κάποτε ο μόνος τρόπος για να αγοράσεις ένα αεροπορικό εισιτήριο ήταν να επισκεφτείς ένα τουριστικό γραφείο. Κάποια ελάχιστα εισιτήρια πουλιούνταν τότε και μέσω των γραφείων των αεροπορικών εταιρειών, όπου αυτά υπήρχαν.
Όταν το ιντερνέτ μπήκε για τα καλά στη ζωή μας, αυτό άλλαξε. Τώρα πλέον μπορεί ο καθένας να αγοράσει ένα αεροπορικό εισιτήριο μέσω διαδικτύου, είτε απευθείας από την ιστοσελίδα της αεροπορικής εταιρείας, είτε από ένα διδακτικό τουριστικό γραφείο (OTA).
Ωστόσο, αν και τα παραδοσιακά τουριστικά γραφεία έχασαν από το διαδίκτυο να μεγάλο μέρος της δουλειάς τους, ακόμη και σήμερα τα περισσότερα αεροπορικά εισιτήρια στη χώρα μας, περίπου το 60%, εκδίδονται από τα τουριστικά γραφεία. Αναφερόμαστε στην προ της πανδημίας εποχή.
Ωστόσο προκύπτει το ερώτημα, ποιο είναι το καλύτερο για τον καταναλωτή; Να αγοράσει αεροπορικό εισιτήριο από το τουριστικό γραφείο τη γειτονιάς του ή να το κάνει μόνος μου μέσω ίντερνετ;
Το σημαντικότερο πλεονέκτημα να αγοράσει κανείς το αεροπορικό του εισιτήριο από το διαδίκτυο είναι η τιμή. Θα το βρει από 5 έως 20 ευρώ φθηνότερο, ίσως και περισσότερο απ’ ότι σε ένα παραδοσιακό γραφείο. Και αυτό γιατί οι αεροπορικές εταιρίες πουλούν στα παραδοσιακά και διαδικτυακά γραφεία τα εισιτήρια τους στην ίδια τιμή που τα πουλούν στην ιστοσελίδα τους. Έτσι τα παραδοσιακά γραφεία αναγκάζονται να βάλουν στην τιμή κάτι παραπάνω, για να βγάλουν τα έξοδα τους. Τα διαδικτυακά τουριστικά γραφεία βάζουν κάτι λιγότερο προκειμένου να ανταγωνιστούν τις ιστοσελίδες των αεροπορικών εταιρειών. Υπολογίζουν να βγάλουν κέρδος από τον όγκο των εισιτηρίων που πουλούν και κάποια μπόνους που παίρνουν από τα διεθνή συστήματα κρατήσεων. Ωστόσο πουλώντας χωρίς κέρδος ή κάτω του κόστους, τα περισσότερα κάποια στιγμή καταρρέουν (Airticket, Airfastticket, Travelplanet24 κλπ) ή αποχωρούν (Viva.gr κλπ).
Η χαμηλότερη τιμή, είναι το σημαντικότερο και ίσως το μόνο πλεονέκτημα για να βγάλει κανείς τον εισιτήριο του μόνος του από το διαδίκτυο.
Αντίθετα, το να το βγάλει από ένα παραδοσιακό τουριστικό γραφείο υπάρχουν πολλά σημαντικά πλεονεκτήματα τα οποία συνοπτικά είναι:
Δεν ξοδεύεις χρόνο ψάχνοντας σε διάφορες ιστοσελίδες την καλύτερη λύση. Για κάποιους ο χρόνος είναι πολύτιμος για κάποιους άλλους όχι.
Δεν είναι απαραίτητη η χρήση πιστωτικής κάρτας.
Δεν χρειάζεται να ξοδέψεις επιπλέον χρόνο για να κάνεις αυτά που κάποτε έκαναν οι αεροπορικές εταιρείες για σένα, αλλά με το διαδίκτυο βρήκαν ευκαιρία να τα φορτώσουν στους επιβάτες. Για παράδειγμα το τουριστικό γραφείο θα κάνει το τσεκάρισμα του εισιτηρίου σου, ακόμη και στην επιστροφή, όταν θα είσαι χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά. Αυτή την εποχή συμπληρώνουν για σένα και την πολύπλοκη Passenger Locator Form (PLF) που λόγω πανδημίας είναι υποχρεωτική για όσους ταξιδεύουν από και προς την Ελλάδα.
– Το τουριστικό γραφείο θα σε ενημερώσει υπεύθυνα και δια ζώσης, για τους κανονισμούς που ισχύουν σε κάθε αεροπορική εταιρεία σε θέματα τσεκ ιν, αποσκευών και χειραποσκευών, επιλογή θέσης κλπ. Κάθε εταιρεία έχει τα δικά της τα οποία αλλάζει συχνά και η μη τήρηση τους μπορεί να επιφέρει απρόσμενες επιπλέον χρεώσεις δεκάδων ευρώ. Φυσικά όλα αυτά ως πληροφορίες υπάρχουν κάπου στις ιστοσελίδες των αεροπορικών εταιρειών, αλλά ποιος κάθετε να τα ψάξει;
– Θα σε ενημερώσει επίσης για το τι ισχύει στη χώρα που θα πας, (βίζα, υγειονομική κανόνες κλπ) και θα φροντίσει για την τακτοποίηση τους.
– Το κυριότερο όλων ωστόσο είναι πως αν συμβεί κάτι απρόοπτο στην πτήση σου πχ ακύρωση, θα ψάξει να σου βρει λύση χωρίς να χρειαστεί να περιμένεις για ώρες μπροστά στα γκισέ των εταιρειών ή να απαντήσει το τηλεφωνικό κέντρο της αεροπορικής εταιρείας ή του διαδικτυακού τουριστικού γραφείου. Τα παραδοσιακά τουριστικά γραφεία έχουν άλλο επίπεδο σχέσεων και επικοινωνίας με τις αεροπορικές εταιρείες. Μιλούν την ίδια γλώσσα και ξέρουν τι πρέπει να ζητήσουν και πώς να το κάνουν, για να λύσουν το πρόβλημα του πελάτη τους ώστε αυτός να φτάσει στον προορισμό του το δυνατόν συντομότερα.
Για όλους αυτούς τους λόγους, οι περισσότεροι που έβγαλαν εισιτήριο από το διαδίκτυο, τρέχουν στα παραδοσιακά τουριστικά γραφεία για να βρουν λύση αν κάτι δεν πάει καλά με την πτήση τους. Επικαλούνται διάφορες αστείες δικαιολογίες για το εισιτήριο που έβγαλαν από το διαδίκτυο και παρακαλούν για λύσεις. Ιδιαίτερα στην περίοδο του πρώτου lockdown, που οι περισσότερες πτήσεις ακυρώθηκαν, τα τηλέφωνα στα τουριστικά γραφεία είχαν πάρει φωτά από αυτούς που ζητούσαν βοήθεια χωρίς να είναι πελάτες αυτών των γραφείων, καθώς δεν μπορούσαν να βγάλουν άκρη στα τηλεφωνικά κέντρα των αεροπορικών εταιρειών ή των διαδικτυακών τουριστικών γραφείων.
Εκείνη την περίοδο, μόνο στα Omorfa Taxidia που δεν είμαστε τουριστικό γραφείο, δεχθήκαμε πάνω από 300 μηνύματα για βοήθεια. Απαντήσαμε σε όλα με την βοήθεια των ανθρώπων των τουριστικών γραφείων.
Δυστυχώς για τα παραδοσιακά τουριστικά γραφεία, δεν κατάφεραν ποτέ με συγκροτημένο τρόπο να επικοινωνήσουν με το καταναλωτικό κοινό και να εξηγήσουν τα πλεονεκτήματα που έχει κάποιος βγάζοντας το εισιτήριο του από το τουριστικό γραφείο της γειτονιάς του. Στο εξωτερικό ωστόσο αυτό άρχισε να αλλάζει, καθώς ο κόσμος επιστέφει στην κατ’ ιδίαν εξυπηρέτηση των παραδοσιακών τουριστικών γραφείων, μετά από διάφορα παθήματα…

Subscribe
Ειδοποίηση για
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments