Του Σάκη Παπαδόπουλου

Οσονούπω η Aegean θα γιορτάσει τα 25α γενέθλια της. Ήταν το 1999 τέτοιες μέρες, που ξεκίνησε το πτητικό της έργο με δυο μόλις αεροσκάφη τύπου Avro RJ-100, για να φτάσει σήμερα να είναι η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στην ιστορία της χώρας μας, σε στόλο, δίκτυο και αριθμό επιβατών.
Ξεκίνησε σε δύσκολες εποχές, όταν στην κρατικοδίαιτη Ελλάδα μεσουρανούσε ένα αεροπορικό οικοσύστημα που στήριζε την τότε κρατική Ολυμπιακή. Η πάλαι ποτέ κραταιά εταιρεία αποτελούσε κάτι σαν εκλογικό λάφυρο το οποίο λεηλατούσε το εκάστοτε κυβερνών κόμμα και οι εκάστοτε συνδικαλιστές ανεξαρτήτου κόμματος. Η Ολυμπιακή έπαιρνε από το κράτος ό,τι ζητούσε και η Aegean έπαιρνε από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας σλοτ της ταλαιπωρίας.
Το ότι κατάφερε να αντέξει η Aegean σε εκείνο το περιβάλλον, σε αντίθεση με άλλες ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες που έκλεισαν, ήταν γιατί έκτος από την επιμονή του ιδρυτή της Θεόδωρου Βασιλάκη και του σημερινού Προέδρου Ευτύχη Βασιλάκη, είχε μαζί της ισχυρούς επιχειρηματίες που τη στήριξαν.
Με σέρβις εξαιρετικό για την εποχή του και πτήσεις που πραγματοποιούνταν στην ώρα τους, δεν άργησε να κερδίσει γρήγορα το επιβατικό κοινό.
To 2001 συγχωνεύτηκε με την επίσης ιδιωτική ελληνική αεροπορική εταιρεία Cronus Airlines, ενώ το 2007 έκανε στην Airbus την πρώτη μεγάλη παραγγελιά αεροσκαφών προκειμένου οι επιβάτες της να ταξιδεύουν με καινούργια σύγχρονα αεροσκάφη.
To 2010 έγινε μέλος της μεγαλύτερης αεροπορικής συμμαχίας του πλανήτη, της Star Alliance, κερδίζοντας ανάλογη αναγνώριση στο εξωτερικό
Ωστόσο λίγο μετά βρέθηκε μπροστά στην πιο δύσκολη κάμπη της ιστορίας της. Ήταν τότε που ξεκίνησε η μεγάλη οικονομική κρίση στην Ελλάδα και οι Έλληνες μείωσαν δραματικά τα αεροπορικά τους ταξίδια. Τα αεροπλάνα ταξίδευαν μισοάδεια. Μέχρι τότε η Aegean εξυπηρετούσε κυρίως την εσωτερική κίνηση και είχε λίγα δρομολόγια προς το εξωτερικό, κυρίως προς τη Γερμανία και βασικούς προορισμούς στην Ευρώπη.
Το μεγάλο δίλημμα του Θόδωρου και του Ευτύχη Βασιλάκη ήταν αν θα έπρεπε η εταιρεία να συρρικνωθεί δραματικά σε στόλο και εργαζόμενους μέχρι να περάσει η κρίση και μετά βλέπουμε, ή να επενδύσει στην εξωστρέφεια και στην διαφαινόμενη άνοδο του ελληνικού τουρισμού, αναλαμβάνοντας ωστόσο τα ανάλογα ρίσκα εν μέσω πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης. Ευτυχώς επέλεξαν το δεύτερο και η Aegean έγινε το μεγαλύτερο εργαλείο του ελληνικού τουρισμού. Δημιούργησε βάσεις σε περιφερειακά αεροδρόμια και αν δει κάνεις τα στοιχεία, όπου έγινε αυτό ο τουρισμός σε εκείνη την περιοχή αυξήθηκε θεαματικά.
Το 2018 ξεκίνησε η δεύτερη ανανέωση του στόλου με αεροσκάφη τέταρτης γενιάς, (Airbus A-320 neo family), μια επένδυση πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ, η μεγαλύτερη που έγινε ποτέ στη χώρα μας σε όλους τους κλάδους.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η Aegean έλαβε βοήθεια από το ελληνικό κράτος 120 εκατομμύρια ευρώ, προκειμένου να σταθεί στα πόδια της καθώς το αεροπορικό έργο είχε μηδενίσει. Προϋπόθεση ήταν οι μέτοχοι της εταιρείας να βάλουν και αυτοί 60 εκατομμύρια πράγμα που έγινε. Οικονομική βοήθεια από το κράτος και μάλιστα δισεκατομμυρίων, έλαβαν τότε πολλές αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο. Στηρίχθηκαν να μην κλείσουν καθώς έχουν καθοριστικό ρόλο στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη μιας χώρας. Το Ντουμπάι δεν θα ήταν έτσι όπως το ξέρουμε σήμερα αν πρώτα δεν είχε δημιουργηθεί η Emirates, για να αναφέρουμε μόνο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα.
Πριν μερικούς μήνες το ελληνικό κράτος έκανε χρήση του δικαιώματος που είχε, επιστρέφοντας τις μετοχές για να πάρει πίσω τα 85,4 από τα 120 εκατομμύρια που είχε δώσει στην πανδημία. Στο μεταξύ το κράτος εισπράττει κάθε χρόνο από την Aegean πάνω από 400 εκατομμύρια ευρώ σε άμεσους φόρους και εισφορές.
Πέρσι η Aegean ξεκίνησε στο αεροδρόμιο Αθηνών τη δημιουργία μεγάλης τεχνικής βάσης για την συντήρηση αεροσκαφών τρίτων αεροπορικών εταιρειών και εκπαιδευτικού κέντρου με εξομοιωτές για την εκπαίδευση πιλότων και αεροσυνοδών άλλων αεροπορικών εταιρειών του εξωτερικού, βάζοντας τη χωρά μας στο χάρτη συντήρησης και εκπαίδευσης.
Πριν μερικές εβδομάδες η Aegean ανακοίνωσε πως μετατρέπει την παραγγελία της στην Airbus, προκειμένου τέσσερα Α-321neo να τα παραλάβει στην έκδοση LR που έχουν την δυνατότητα να πραγματοποιούν μακρινές πτήσεις. Τα αεροσκάφη που θα έχουν στο εσωτερικό τους την ανάλογη διαρρύθμιση, θα μπορούν να φτάσουν σε προορισμούς της κεντρικής Αφρικής, της Ινδίας και της κεντρικής Ασίας, όχι όμως σε ΗΠΑ, Καναδά και Αυστραλία, όπου υπάρχουν μεγάλες κοινότητες ομογενών που θέλουν να ταξιδεύουν στην πατρίδα με ελληνικά αεροσκάφη, όπως συνέβαινε στην εποχή της παλιάς Ολυμπιακής.
Όλα δείχνουν πως δεν θα αργήσει να γίνει και αυτό, αν και η διοίκηση της εταιρείας έχει δείξει πως μετρά πολύ σχολαστικά κάθε της απόφαση πριν την πάρει. Άλλωστε θα είναι το τελευταίο που πρέπει να γίνει για να κλείσει ένας μεγάλος κύκλος συνεχούς ανάπτυξης και εξωστρέφειας.
Χρόνια πολλά Aegean να τα εκατοστίσεις…

Subscribe
Ειδοποίηση για
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments