Κείμενο – φωτογραφίες: Σάκης Παπαδόπουλος

Αυτή την περίοδο στο εργοστάσιο της Airbus στο Finkenwerder κοντά στο Αμβούργο, ολοκληρώνεται η κατασκευή του τελευταίου Airbus A-380. Όπως κάθε A-380, η κατασκευή του ξεκίνησε στις κεντρικές εγκαταστάσεις της Airbus στην Τουλούζη και στο Αμβούργο ταξίδεψε για να βαφτεί και να διαμορφωθεί το εσωτερικό του (καθίσματα, χωρίσματα κλπ). Όταν ολοκληρωθεί θα παραδοθεί στην Emirates, τον καλύτερο πελάτη των A-380, καθώς αγόρασε 123 τέτοια αεροσκάφη που το καθένα στοιχίζει πάνω από 450 εκατομμύρια δολάρια. Μάλιστα στο αεροδρόμιο του Ντουμπάι, η Emirates έχει κατασκευάσει ειδικό τέρμιναλ μόνο για τα A-380, που λόγω όγκου και αριθμού επιβατών έχουν ειδικές απαιτήσεις.
Αμέσως μετά, η γραμμή παραγωγής του A-380 θα κλείσει, σηματοδοτώντας το τέλος ενός αεροσκάφους που οι δημιουργοί του το προόριζαν να γίνει ο βασιλιάς των αιθέρων, αλλά κατέληξε σε μια παταγώδη αποτυχία της Airbus. Όχι γιατί το αεροσκάφος δεν ήταν ένα θαύμα της σύγχρονης τεχνολογίας, ασφαλές και ιδιαίτερα ελκυστικό στους ακραιφνείς φίλους των αεροπλάνων, αλλά γιατί το ξεπέρασε γρήγορα η εποχή του. Μόλις 13 χρόνια κράτησε η βασιλεία του… Ο προηγούμενος γίγαντας των αιθέρων, το Boing 747 που όλοι γνωρίζουμε ως Jumbo, κυριάρχησε για 37 χρόνια.
Το A-380 είναι το μεγαλύτερο επιβατικό αεροσκάφος που κατασκευάστηκε ποτέ. Μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 853 επιβάτες αν και η συνήθης διαρρύθμιση του είναι για 525 επιβάτες.
Εξυπηρετεί μακρινές πτήσεις και μπορείς να το ξεχωρίσεις εύκολα αν το δεις σε κάποιο αεροδρόμιο, καθώς είναι το μοναδικό διώροφο επιβατικό αεροσκάφος σε όλο το μήκος της ατράκτου. Συνήθως στον κάτω όροφο είναι η economy και στο πάνω όροφο η Business και η First Class.
H Business Class διαθέτει ακόμη και κανονικό μπαρ με δωρεάν ποτά για να περνά ευχάριστα η πολύωρη πτήση, ενώ σε κάποια A-380, η First Class διαθέτει καμπίνες με διπλό κρεββάτι και μπάνιο.
Πάνω από 25 δις ξόδεψε η Airbus για να το σχεδιάσει. Πρόβλεψε τα πάντα εκτός του ότι μόλις δέκα χρόνια μετά την πρώτη επιβατική πτήση με τα χρώματα της Singapore Airlines τον Οκτώβριο του 2017, καμιά εταιρεία δεν ήθελε πλέον να το αγοράσει. Γιατί δεν το ήθελαν; Γιατί τα 525 καθίσματα του (τυπική χωρητικότητα) γεμίζουν δύσκολα σε μια εποχή που ο σκληρός ανταγωνισμός θέλει πληρότητες άνω του 80% για να βγάλει η πτήση τα έξοδα της. Επίσης θέλει ένα τάγμα αεροσυνοδών για να λειτουργήσει ενώ οι τέσσερις κινητήρες του καταναλώνουν πολλά και ακριβά καύσιμα… Κοντολογίς είναι ένα πολυέξοδο αεροσκάφος μακριά από τα δεδομένα της εποχής.
Στην εποχή μας,  κυριαρχούν τα μικρότερα αεροσκάφη με δύο κινητήρες, που οι νέες τεχνολογίες τα έκαναν να πετούν όλο και πιο μακριά, καταναλώνοντας λιγότερα καύσιμα, με λιγότερους αεροσυνοδούς και λιγότερες θέσεις που γεμίζουν ευκολότερα.
Συνολικά έχουν κατασκευαστεί 250 τέτοια αεροσκάφη. Δυο από αυτά διαλύθηκαν και δυο η Emirates τα χρησιμοποιεί για ανταλλακτικά. Αν και το τέλος της παραγωγής δεν θα σήμαινε το τέλος αυτών των αεροσκαφών καθώς θα τα βλέπαμε για αρκετά ακόμη χρόνια στον αέρα, η πανδημία τους έδωσε τη χαριστική βολή. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι πλέον καθηλωμένα και κανείς δεν ξέρει πότε και αν δημιουργηθούν οι συνθήκες ώστε αυτά να επιστρέψουν στον αέρα.

Στη γραμμή παραγωγής…

Τα Omorfa Taxidia βρέθηκαν δυο φορές στη γραμμή παραγωγής των A-380 στις κεντρικές εγκαταστάσεις της Airbus στην Τουλούζη. Η πρώτη ήταν το 2007, λίγο πριν την παράδοση του πρώτου A-380 στην Singapore Airlines και η δεύτερη το 2016. Και μόνο η θέα του συγκεκριμένου αεροσκάφους κάτω από το υπόστεγο κατασκευής προκαλούσε δέος. Ήταν οι εξελιγμένες γραμμές του, ο όγκος του, το εντυπωσιακό σχήμα του που σε καθήλωνε.
Αρχικά η Airbus μπορούσε να κατασκευάσει ένα αεροσκάφος το μήνα αλλά πολύ γρήγορα η παραγωγή αυξήθηκε σε ένα τη βδομάδα. Για να κατασκευαστεί, τέσσερα εκατομμύρια κομμάτια που κατασκεύαζαν 150 εταιρείες σε 30 χώρες, έφταναν στην Τουλούζη με κάθε μέσο, ακόμη και ποταμόπλοια, προκειμένου να αποτελέσουν μέρος ενός A-380. Ήταν ένα θαύμα των logistics.

Πετώντας με το A-380…

Την πρώτη φορά που πετάξαμε με ένα A-380 ήταν το 2012 σε μια επετειακή πτήση της Emirates από το Ντουμπάι στην Αθήνα, προκειμένου η αραβική εταιρεία να τιμήσει τη χώρα μας που εκείνες της μέρες τιμούσε την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου. Ήταν μια απολαυστική πτήση καθώς αυτό το αεροσκάφος σου δημιουργεί ένα εξαιρετικό αίσθημα ασφάλειας. Όταν το αεροσκάφος προσγειώθηκε στη Αθήνα δεν υπήρχε άνθρωπος στο αεροδρόμιο που να μην γυρίσει να το κοιτάξει μέχρι να χαθεί από τα μάτια του.

Το πικρό μάθημα…

Για την Airbus, το πρότζεκτ A-380 ήταν ένα πικρό μάθημα. Και αυτό γιατί η απόφαση της να δημιουργήσει αυτό το γιγαντιαίο αεροσκάφος βασίστηκε σε μελέτες που έλεγαν πως στο άμεσο μέλλον η αεροπορική αγορά θα είχε ανάγκη από ακόμη μεγαλύτερα αεροσκάφη. Μόνο που αυτές οι πανάκριβες έρευνες που γίνονται από καλοπληρωμένες μελετητικές εταιρείες για να προβλέψουν τις εξελίξεις ώστε να παρθούν αποφάσεις, όπως η κατασκευή ενός πρωτοπόρου αεροσκάφους, αποδεικνύονται συχνά ευφάνταστα παραμύθια. Στην προκειμένη περίπτωση το παραμύθι στοίχισε στην Airbus κοντά 50 δις..

 

 

 

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments