Όπως και άλλες φορές έχουμε αναφέρει στα Omorfa Taxidia, στην τουριστική βιομηχανία δεν υπάρχουν όμορφοι και άσχημοι προορισμοί. Υπάρχουν μόνο οργανωμένοι και μη οργανωμένοι προορισμοί.

Προορισμοί που δεν έχουν να δείξουν κάτι συγκλονιστικό κερδίζουν αρκετά από τον τουρισμό αν είναι καλά οργανωμένοι. Αντίθετα προορισμοί που έχουν να δείξουν πολλά αλλά δεν είναι οργανωμένοι, κερδίζουν λίγα και θλιβερό παράδειγμα σ΄αυτό είναι η Ελλάδα. Προορισμοί που έχουν να δείξουν πολλά και είναι καλά οργανωμένοι, είναι οι κορυφαίοι στον κόσμο, βλέπε Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία κλπ.

Με τον όρο οργανωμένοι προορισμοί, εννοούμε αυτούς που έχουν καλές δημόσιες και ιδιωτικές υποδομές, σύγχρονο μάρκετινγκ και προβολή, υψηλό επίπεδο οργάνωσης και εξυπηρέτησης, ενώ επαγγελματίες και απλός κόσμος διαθέτουν τουριστική συνείδηση. Όλα αυτά συνθέτουν ένα ισχυρό τουριστικό προϊόν.

Εκτός των άλλων, οι καλά οργανωμένοι προορισμοί είναι αυτοί που εύκολα ξεπερνούν όλα τα προβλήματα που τους προκύπτουν όπως για παράδειγμα οι τρομοκρατικές επιθέσεις.

Για παράδειγμα το Παρίσι που λόγω τρομοκρατικών επιθέσεων είδε τους τουρίστες να μειώνονται κατά πολύ το 2016. Τα φετινά στοιχεία δείχνουν πως ανέκαμψε και κέρδισε το χαμένο έδαφος.

Ακόμη πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Τουρκία. Η χώρα υπέστη πολλές τρομοκρατικές επιθέσεις και μάλιστα με στόχους καθαρά τουριστικούς. Εκτός από αυτό, βρίσκεται σε μια πολύ δύσκολη εσωτερική πολιτική κατάσταση που την κάνει πάρα πολύ συχνά πρώτο θέμα στα τηλεοπτικά δίκτυα όλου του κόσμου. Ο πρόεδρος της έχει μαλώσει σχεδόν με όλους, καθώς άλλες φορές απειλεί και άλλες φορές εμπλέκεται στα εσωτερικά άλλων χωρών. Και όμως, με αυτή την κατάσταση και λίγους μόνο μήνες μετά την τελευταία τραγική τρομοκρατική επίθεση με στόχο τουρίστες (στο κλαμπ Ρέινα την παραμονή της πρωτοχρονιάς), η χώρα άρχισε και πάλι να ανακάμπτει τουριστικά και να κερδίζει μεγάλο μέρος των τουριστών που την εγκατέλειψαν πέρσι.

Πρώτοι και καλύτεροι επέστρεψαν οι Ρώσοι μετά και τις προτροπές ακόμη και του ίδιου του προέδρου τους να κάνουν διακοπές στην Τουρκία. Φέτος κατέκλεισαν τις παραλίες της Αττάλεια και πάνε για νέο ρεκόρ. Την ίδια ώρα ανακόπηκε η αύξηση τους στην Ελλάδα.

Θυμίζουμε πως μόλις πέρσι, η κυβέρνηση της Ρωσίας είχε απαγορεύσει επί της ουσίας τους Ρώσους να κάνουν διακοπές στην Τουρκία, μετά την κατάρριψη του ρωσικού μαχητικού από τουρκικό.

Μια από τις μεγάλες αγορές για την Τουρκία είναι η γερμανική, από την οποία αντλούσε μέχρι και 5.7 εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο. Στον αριθμό αυτό δεν περιλαμβάνονται οι Τούρκοι μετανάστες στη Γερμανία που επιστρέφουν στη χώρα τους, καθώς η Τουρκία δεν τους εκλαμβάνει στα στατιστικά της ως τουρίστες. Με τις σχέσεις ανάμεσα στις δυο χώρες να είναι στο χειρότερο επίπεδο από ποτέ και την Γερμανία να εκδίδει ταξιδιωτική οδηγία κατά της Τουρκίας πριν μερικές εβδομάδες, θα περίμενε κάνεις πως οι Γερμανοί θα την είχαν βγάλει από τα ταξιδιωτικά τους πλάνα. Ωστόσο όπως μετέδωσε πριν δυο μέρες η Deutsche Welle, η ζήτηση είναι ακόμη ισχυρή στη Γερμανία για διακοές στην Τουρκία. Αυτό διαβεβαιώνουν εκπρόσωποι μεγάλων τουριστικών γραφείων της χώρας. Υπολογίζεται πως περισσότεροι από 3.5 εκατομμύρια Γερμανοί τουρίστες θα πάνε φέτος στην Τουρκία. Στην Κωνσταντινούπολη που άρχισε και πάλι να ανακάμπτει τουριστικά, οι Γερμανοί τουρίστες είναι οι πρώτοι σε αριθμό καθώς αποτελούν το 10% των πεντέμισι εκατομμυρίων τουριστών που την επισκεφτήκαν το πρώτο επτάμηνο του έτους. Θυμίζουμε πως τον Ιανουάριο του 2016, τρομοκρατική επίθεση στην πλατεία Σουλτάν Αχμέτ της Κωνσταντινούπολης, είχε στόχο Γερμανούς τουρίστες σκοτώνοντας πάνω από δέκα από αυτούς.

Όλα αυτά δείχνουν πως όταν έχεις ένα ισχυρό τουριστικό προϊόν ξεπερνάς εύκολα τα προβλήματα. Η Τουρκία, τις δυο τελευταίες δεκαετίες έχει βελτιώσει θεαματικά τις δημόσιες και ιδιωτικές υποδομές της και έχει ένα εξαιρετικό τουριστικό μάρκετινγκ που ξέρει πως να διαχειριστεί τις κρίσεις και τι κίνητρα να δώσει ώστε να προσελκύσει τουρίστες. Μέρος του τουριστικού μάρκετινγκ είναι ακόμη και ο ίδιος ο Πρόεδρος της χώρας που συχνά επισκέπτεται άλλες χώρες με στόχο να προσελκύσει τουρίστες.

Τα γράφουμε όλα αυτά γιατί η χώρα μας για λόγους που πολλές φορές έχουμε αναλύσει, δεν έχει ένα ισχυρό τουριστικό προϊόν αν και έχει εξαιρετική πρώτη ύλη για να το δημιουργήσει. Έμεινε πολύ πίσω στις υποδομές, και πάσχει από οργάνωση και σύγχρονο τουριστικό μάρκετινγκ. Έτσι μοιραία εξαρτάται από το τι συμβαίνει σε άλλες χώρες. Όταν οι καταστάσεις την ευνοούν γεμίζει από τουρίστες, όταν δεν την ευνοούν έχει πρόβλημα. Του χρόνου οι καταστάσεις μάλλον δεν θα την ευνοούν καθώς αν δεν συμβεί κάτι τραγικό, εκτός από την Τουρκία οι πληροφορίες λένε πως ανοίγουν και πάλι οι αγορές της Τυνησίας και της Αιγύπτου. Οπότε…

 

Subscribe
Ειδοποίηση για
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments