Ο σοφός λαός λέει “καλύτερα να σου βγει το μάτι πάρα το όνομα”. Δυστυχώς για τον ελληνικό τουρισμό το όνομα έχει βγει, ότι δηλαδή είναι μια δραστηριότητα εντελώς εποχική. Οι ξένοι tour operators λένε χαρακτηριστικά πως “η Ελλάδα κλείνει τον χειμώνα” οπότε δεν την βάζουν στα πλάνα και στα προγράμματα τους. Μήπως έχουν δίκιο;

Κοιτάξτε τι συμβαίνει φέτος. Όλες οι προβλέψεις έλεγαν πως φέτος θα έχουμε περισσότερους τουρίστες από πέρσι και ότι η περίοδος θα ξεκινήσει νωρίτερα. Και πράγματι οι τουρίστες άρχισαν να φτάνουν νωρίτερα στα δημοφιλή τουριστικά θέρετρα. Ωστόσο τα βρήκαν απροετοίμαστα. Οι παραλίες είναι έρημες γεμάτες σκουπίδια καθώς δεν υπογράφτηκε ακόμη η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) για να δοθούν στους Δήμους οι οποίοι με την σειρά τους θα τις νοικιάσουν σε ιδιώτες. Τα μουσεία λειτουργούν ακόμη με χειμερινό ωράριο ενώ πολλοί αρχαιολογικοί χώροι παραμένουν κλειστοί καθώς δεν προσλήφθηκαν ακόμη οι εποχικοί αρχαιοφύλακες. Η καθαριότητα και άλλες απαραίτητες εργασίες σε τουριστικές περιοχές δεν έγιναν καθώς λόγω κυβερνητικής ανικανότητας πήγαν πολύ πίσω οι σχετικοί διαγωνισμοί. Τα περισσότερα ξενοδοχεία είναι ακόμη κλειστά, το ίδιο και πολλά καταστήματα που βρίσκονται στις τουριστικές περιοχές. Όλα αυτά δημιουργούν κακή εικόνα και άσχημες εντυπώσεις που επιβεβαιώνουν πως η Ελλάδα λειτουργεί τουριστικά μόνο το καλοκαίρι και αφού πρώτα έρθουν οι τουρίστες.

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μικραίνει χρόνο με το χρόνο η τουριστική περίοδος καθώς ο ανταγωνισμός από άλλες τουριστικές χώρες αυξάνεται. Έτσι σε περιοχές όπως η Ρόδος και η Κρήτη, που κάποτε η τουριστική περίοδος ξεκινούσε από το Μάρτιο και τον Απρίλιο τώρα ξεκινά από τον Μάιο και τον Ιούνιο και συνεχώς μικραίνει.

Αν ρωτήσεις τους μαγαζάτορες οι περισσότεροι από τους οποίους έχουν άλλες δουλειές και ασχολούνται με τον τουρισμό περιστασιακά, γιατί δεν ανοίγουν τα μαγαζιά τους νωρίς, θα σου πουν πως οι λιγοστοί τουρίστες του Απριλίου δεν φτάνουν για το μεροκάματο την ώρα που τα έξοδα τρέχουν. Έτσι ανοίγουν όταν η τουριστική σαιζόν ξεκινήσει για τα καλά. Ωστόσο περιμένοντας οι μαγαζάτορες πρώτα να έρθουν οι τουρίστες και οι τουρίστες πρώτα να ανοίξουν τα μαγαζιά, δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος που ως αποτέλεσμα έχει τη συρρίκνωση της τουριστικής περιόδου. Εν τέλει οι τουρίστες θα πάνε εκεί που τους περιμένουν.

Το συμβαίνει έξω; Στην Κύπρο, που αποτελεί ένα καλό παράδειγμα τουριστικής ανάπτυξης, οι ξαπλώστρες και οι ομπρέλες είναι στη θέση τους ακόμη και όταν οι θερμοκρασίες είναι πολύ χαμηλές στην καρδιά του χειμώνα ενώ τα τουριστικά μαγαζιά είναι ανοιχτά ακόμη και όταν δεν υπάρχουν τουρίστες καθώς όπως λένε δεν θέλουν να δώσουν σε καμιά περίπτωση την εντύπωση πως ο προορισμός λειτουργεί μόνο εποχικά. Είναι έτοιμοι 12 μήνες το χρόνο.

Πως μπορεί να αλλάξει η κατάσταση στην Ελλάδα; Μονό αν αλλάξουν νοοτροπίες δεκαετιών και ο τουρισμός περάσει στα χέρια επαγγελματιών που θα αποτελεί για αυτούς το κύριο επάγγελμα τους. Μόνο αν σε δημοφιλείς τουριστικές περιοχές μαζικού τουρισμού όπως είναι η Ρόδος και η Κρήτη με πρόσβαση στις μεγάλες αγορές, όλοι όσοι εμπλέκονται στην τουριστική βιομηχανία συμφωνήσουν μεταξύ τους να αλλάξουν την εικόνα του προορισμού ξεκινώντας την λειτουργία τους πολύ πριν έρθουν οι τουρίστες. Φυσικά αυτό έχει κόστος, αλλά ποια επένδυση δεν έχει κόστος προσμένοντας κέρδη σε βάθος χρόνου;

Αν συμβεί αυτό τότε οι εμπλεκόμενοι θα καταλάβουν πως πουλώντας ήλιο και θάλασσα την Άνοιξη και το Φθινόπωρο, είναι πολύ πιο επικερδές από το καλοκαίρι, καθώς τότε το κάνει και η… κουτσή Μαρία.

Subscribe
Ειδοποίηση για
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments